På SvD Brännpunkt argumenterar nationalekonomen Birgitta Swedenborg och arkitekten Per-Bruno Wisth att en utveckling av befintlig Roslagsbana skulle hota tunnelbanans utbyggnad till Täby. Inget kunde vara mer fel.
Roslagsbanan utgör ryggraden i kollektivtrafiken för kommunerna i nordost. Den senaste tioårsperioden har antalet resande med Roslagsbanan ökat med 30% och ligger på ca 47 000 resenärer varje vardagsdygn.
Den gemensamma visionen för Stockholm Nordosts sex kommuner sträcker sig 30 år framåt och berör kollektivtrafik, boende, näringsliv och befolkningstillväxt. Målet är att Nordost-sektorn kommer växa med 100 000 personer och att det ska tillkomma 50 000 nya arbetstillfällen i regionen. Det ställer krav på fungerande infrastruktur och ett tänkande i både bredd- och djupled.
Stockholm Nordost-kommunerna agerar gemensamt för att dubbelspårsutbyggnaden på Roslagsbanan blir av och prioriteras till Åkersberga station och till Vallentuna. Vi arbetar för och ställer oss helt positiva till att Vallentuna-grenen i en nära framtid kan förlängas till Arlanda. Huvudfokus och topp-prioritet som vi ser det är dubbelspår till Åkersberga och till Vallentuna och med det en ny fräsch och tystare vagnflotta och tätare avgångstider.
Detta ska dock inte ställas mot tunnelbanans nödvändiga utbyggnad. Att en upprustning och en kapacitetshöjning av Roslagsbanan för evigt skulle cementera Mörby som slutstation på tunnelbanan är det ingen av oss som vill. En förlängning av tunnelbanan till Täby och Arninge är av många skäl önskvärd och nödvändig.
Men vi vill ta det hela i rätt ordning!